Uit: samen voor gezondmagazine.

Onderstaand artikel is geschreven door collega Francis Laanen. Grondlegster van de slaapoefentherapie.
 
Slapen is een nuttige tijdbesteding
"Er komt veel op ons af. Een nacht lekker doorslapen is geen vanzelfsprekendheid. Slapen wordt niet altijd gezien als een nuttige tijdsbesteding, maar dit is geheel onterecht. Goed slapen is gezond. Het helpt de dag te verwerken en emoties op te ruimen. Maar ook op de lange termijn heeft goed slapen een positief effect, zoals minder risico op hersenaandoeningen, een sterker immuunsysteem en een gezond gewicht. Focus op positieve emoties, zoals liefde, humor, dankbaarheid en trots, helpt om goed te kunnen slapen. Probeer elke dag iets te doen voor je eigen plezier. Bewegen is een goede vorm van stressvermindering. Gebruik vanaf twee uur voor het slapengaan geen telefoon. Het blauwe licht remt de stoffen in het brein af die nodig zijn om in slaap te vallen. Maak een uur voor het slapengaan ruimte voor ontspannende activiteiten, zoals lezen, ademhalingsoefeningen of meditatie. Heb je last van slapeloosheid, blijf dan vooral niet te lang in bed liggen en ga niet overdag bijslapen. Ook alcohol verstoort de diepe slaap. Kijk voor hulp bij minderen of stoppen op www.minderdrinken.nl of download de Maxx app. Ondanks deze tips nog steeds slaapklachten? Neem contact op met je huisarts voor verdere behandeling. Ga vooral niet zelf aan de slag met slaapmedicatie. Je kunt ook terecht bij de infolijn van de hersenstichting als je vragen hebt over slaap of wilt doorpraten over een van de tips."

Marjola Engel, adviseur Samen voor Gezond
 
Betere weerstand en belastbaarheid
"Goed slapen is heel belangrijk. Zeker in deze tijd, met hoge werkdruk en veel stress. Als je goed slaapt functioneer je beter, ben je beter belastbaar en heb je meer energie. Bovendien is slapen belangrijk voor het immuunsysteem. Gezonde slaap verbetert je weerstand, net als (buiten) bewegen en gezond eten. Wanneer je een goede 7 tot 8 uur slaap hebt kunnen pakken, heeft je lichaam voldoende tijd gehad om al je killercellen en witte bloedlichaampjes te voorzien van stevig afweergeschut. Ze staan paraat voor indringers en zijn fit en krachtig. Te lang slapen (meer dan 10 uur) is weer minder goed voor je weerstand. Uitslapen, snoozen en dutjes tussendoor ondermijnen juist je gezondheid. Ieder uur van de dag is van invloed op je slaap. Je kunt dus 24 uur per dag gunstige dingen doen die je helpen om 's nachts beter te slapen. Zorg voor voldoende tijd om te kunnen slapen en een fijne donkere, koele plek, die je alleen daarvoor gebruikt. Eet gezond, drink veel water en beweeg voldoende. Doe voor het slapen gaan een ontspanningsoefening. Vermijd in deze tijd het steeds kijken en zoeken naar nieuwsberichten. Beperk dit tot een vast moment op de dag. Zo voorkom je activatie van je stresssysteem, spanning en angst."

Francis Lanen, grondlegger slaapoefentherapie,  psychosomatisch oefentherapeut en auteur bestseller 'Slaaplessen'

Hoe blijf jij gezond en waar heb jij nu behoefte aan? Laat het ons weten! En deel deze informatie gerust met huisgenoten, familie, vrienden, collega's of de mensen voor wie jij je werk doet! Kijk hier voor meer afleveringen van Gezond Thuis.
 
www.samenvoorgezondmagazine.nl  | www.dienstgezondheidjeugd.nl
 
 
 

Copyright © 2020 GGD ZHZ, All rights reserved.